2012. március 15., csütörtök

Regős István egy tudatlan fikagép


A zenetanár a Fidelio Vakrepülés nevű sorozatában kelti a feszültséget. Ez arról szól, hogy híres dzsesszzenészek lejátszanak híres és kevésbé olyan zenéket, ő meg jól fölismeri, vagy nem, de legalábbis véleményt mond róla. Regős „a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének tanára. Tanított szolfézst, zeneelméletet, jazztörténetet, zongorát és zenekari gyakorlatot. Ma is ez utóbbi tantárgy oktatója. 1989-től az Újpesti Zeneiskolában is dolgozik zongoratanárként. Ottani tanítványai közül többen szintén ismert muzsikusok lettek.” Vagyis egy kompetens figurának kéne lenni legalább abban, amit tanít. Ez persze nem azt jelenti, hogy egyet is felismerne a lejátszásra kerülő zongoristák és tenorszaxofonosok munkáiból. Fikázni persze felettébb tud.

Nagy mellénnyel ilyeneket mond:

- Ezt a zenét nem ismerem. A szaxofonos soundját se ismerem fel.

- Érdekes felvétel. Ez az a fajta szaxofonozás, ami nem áll közel hozzám. Nehéz megmondanom, miért nem tetszik ez a stílus. Chico Freeman? Nem vagyok meglepve. Sosem szerettem a játékát.

- Megint olyasvalamit hallottunk, ami nem a szívem csücske. Egyszerűen nem szeretem a Hammond-orgona hangját, akkor se, amikor a legnagyobb mesterek. A szaxofonozás általános, nem hozott ki a sodromból, shuffle-os bluesra játszott, amiért megint nem nagyon rajongok. [Sonny Stitt nevének elhangzása után:] No, rá nem gondoltam volna! Abban, amit eddig hallottam tőle, mindig visszaköszönt Charlie Parker, a bebopos fordulatok, itt viszont nem. Elsősorban altszaxofonosként ismerem és szeretem, most tenorozott. Szerintem hallgatóként ő is unta volna ezt a zenét.

- Most is nehéz helyzetben vagyok: a szaxofon nem szól ki jellegzetesen a számból. A felvételt amúgy nagyon sokra tartom szakmailag. Nem tudom hová tenni ezt a zenét.

- Ez biztos Cecil Taylor. A stílus tetszik, Cecil Taylort mint pianistát azonban nem kedvelem. Nagyon szeretem az avantgarde zenét, de őt épp nem annyira. Pedig elismerem: koncepciózus muzsikus. Engem valahogy sose tudott igazán meggyőzni.

- Latin zongorista. Néha nagyon tetszetősek a harmóniái. Először Rubalcabára gondoltam, de itt az improvizáció egy kicsit túl szárnyaszegett volt. A kíséret ostinatószerűen pergő, latin jellegű volt, de a zongorista egyetlen harmónián ment végig, és nem tette feszültté a darabot, pedig nagyon jó a ritmikája. Talán a gondolatiság vagy az érzelem hiányzott belőle. Calderazzo lehetett? Spanyolosan volt latin, afro-kubai hangzás spanyolos hatásokkal. Nem volt elég nagyívű.

- No, erről a zenéről súlyos véleményem van. Először is: hamisan szól a zongora. A felvétel minősége is rossz, mellesleg. Nagyon nem tetszik a zongorista billentése, csapnivaló a ritmizálása. Hibás harmóniákat játszik. Azt nem mondom, hogy egy zeneiskolai növendék ül a billentyűknél, de nagyon gyatra az egész. Nincs összhangban a bal és a jobb kéz. Hányaveti az előadás. Hirtelen ritmustalanná válik helyenként, egy kicsit így játszik, aztán egy kicsit úgy, koncepciótlanul. Összevissza, konfúzus, ahogy akarod. Pianisztikus értelemben is sok rajta a bírálnivaló. Épp a jazz lényege hiányzik az előadásból: a szív, illetve a touch a zongorán. Az egészről, úgy, ahogy van, rossz a véleményem. Két csillagot adok neki.

- Idegbeteg zongorázás! Semmitmondó tekerészés! A pianista mindennel előreszalad a tempóhoz képest. Jobb kézzel pentaton alapú bluesskálát játszik, ballal pedig moll-hármashangzatokat ad elő. Amennyire hallottam, a dob és a bőgő jó tempóban kísért, de a zongorista hozzájuk képest idegesen játszott. Két csillag, jóindulattal. [Mal Waldron nevének elhangzása után:] Élő felvétel volt, nincs más magyarázatom, biztos hakni lehetett. Érdekes, Mal Waldron sok felvételét nagyra tartom, így még nem hallottam játszani.


Egyetlen hozzászólás érkezett a cikkhez, ami lényeglátón így szól: „Ebből ismét kiderül, hogy jazz-zenészeknek alapjában véve nem sok fogalmuk van saját műfajukról! De tanítják!”


Az Indexhez tartozó blogponthúról kitiltott blogunk kommentje:


10 megjegyzés:

  1. Szánalmas. Kívánom, hogy valaki, (ha más nem, én) vágja el a torkát mihamarabb a bejegyzés készítőjének. Tiszteletet, és alázatot kell tanusítani Regős István, a XX. század egyik legmeghatározóbb magyar zenésze, zenetanára felé.
    Minden tanítványa szerette, szereti őt, és rengetegen köszönhetnek neki rengeteget.
    a Legmélységesebb részvétem az özvegyen maradt feleségének, és két fiának.
    Rest In Peace.

    VálaszTörlés
  2. "jazz-zenészeknek alapjában véve nem sok fogalmuk van saját műfajukról! De tanítják!" Ez mindent elárul arról, mennyit értesz is ahhoz amit ilyen buzgalommal fikázol. Ha ennyire ráérsz, miért nem csinálsz inkább valami hasznosat...mondjuk miért nem kussolsz ?!

    VálaszTörlés
  3. Ha figyelmesebben olvasnád, akkor nyilvánvaló volna számodra, hogy azt nem mi írtuk, hanem Lajos Dudas szólta hozzá a Fidelio cikkéhez majd' három éve.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. de annak az idézetnek az alátámasztásáról akar szólni az ostoba írásod te megkeseredett gyökér..

      Törlés
  4. Ez az egész nagyon méltatlan, ízléstelen. Aki másokat bánt, annak magával van baja. A cikket író szerencsétlen alak valószínűleg nem tudott semmit letenni az asztalra és itt tölti ki a bánatát saját lúzerségén. Erről ennyit. Regős tanár úr azonban már fölötte áll mindennek. A mennyből mosolyog az ilyen hülyéken.

    VálaszTörlés
  5. ettől hányok.....

    VálaszTörlés
  6. Lelkileg nyomorék,hozzáértést nélkülöző senkiházi az,aki elhunyt emberről kritikát tesz közzé. Mellesleg Zeneakadémián tanító embert szakmai hiányossággal vádolni az ostoba elvakultság,és a hozzá nem értés legmagasabb foka. Hányingert kelt a blogod. Egy hozzá nem értő ember hibás meglátásait mutatja. Lehet a művészetet szubjektívan nézni. Lehet megvetni a jazz zenét. Nem kell mindenkinek szeretni a bonyolult,ígényes dolgokat. Ezzel semmi baj. De egy embertelen szakmai felkészültséget nem észrevenni,az a te fogyatékosságod mutatja. Mondom ezt egy akadémiás diplomával a zsebemben. Undorító vagy.

    VálaszTörlés
  7. Már sokadikként jössz a halottgyalázás vádjával, ezért le kell szögeznünk: amikor ez a poszt kikerült, Regős István még élt.

    VálaszTörlés
  8. Ne haragudj,e felett elsiklottam. Tehát elnézést kérek,ebben az esetben csak szakmai szempontból írsz ostobaságokat.

    VálaszTörlés
  9. Lehet, hogy életben volt amikor készült a cikk, ami egyébként önmagában is gyenge, és ok nélkül húz le egy nagy embert, de a halálával kapcsolatban tetted közre újra. Undorító, méltatlan dolog ez és nem tudom hogy nem veszed észre magad.

    VálaszTörlés