A műsorok vetélkedő jelleget öltöttek és barátságosnak alig voltak
mondhatók. Ki tud ütemenként több harmóniát befogni? Kinek jár gyorsabban a
keze? Ezek voltak a megkülönböztető jegyek. Az úgynevezett jam sessionok pedig –
nekem, aki akkortájt kosárlabda-játékos voltam – olyan csapatjátékot mutattak,
ahol senki sem akarta lepasszolni a labdát a másiknak, s ha mégis, azt úgy
tette, hogy a fogadó lehetőleg ne tudja pontosan elkezdeni az új periódust. Ezt
a gondosan előidézett „hibát” aztán gúnyos félmosollyal lehetett észrevétetni a
jelenlevőkkel. A színpadon különös szertartások voltak, más-más stílust játszó
zenészek az örömzenében is kitartottak saját, mindenen felül álló irányzatuk mellett,
amitől az öröm a hallgatókban ürömmé változott.
A padlóra azonban egy évvel később kerültem, amikor egy fiatal,
kezdő szaxofonos barátommal, Pintér (később Wahorn) Andrással lemerészkedtünk
ugyanoda. Az est folyamán Fogarassy Jánossal, a műsor egyik házigazdájával
megbeszéltem, hogy az utolsó órában sorra kerülő jamben András is felléphessen.
Azonban – és ez a hely hangulatára, a muzsikusok egymáshoz való viszonyára elég
jellemző volt – valaki a színpadra lépés előtti tumultusban almát dugott András
hangszerének csövébe, amitől a szaxofon csak emberi és állati altesthangokat
produkált, cserben hagyva gazdáját, aki a következő években okkal fejlesztette
tovább képzőművész-tehetségét, és talán csak egy évtizedekkel később alakította
meg a Központi Bizottság elnevezésű szabadidőzenekart.
András „kudarcánál” is jobban elkeserített Friedrich Karcsi
viselkedése, aki az est végén hóna alatt pozanjával, istentelenül ledorongolta
barátomat. Ő, mint főiskolai jazz-tanár nagyon szigorú volt – holott itt nem
annyira tanárnak, inkább kollégának kellett volna lennie. Akkor talán egy
tanítványt nyert volna magának és egy rajongót a műfajnak.
Az pedig egyáltalán nem érdekelt és számomra nem is volt nyomon
követhető, hogy éppen melyik stílus vagy muzsikus az irányadó sztár, és hogy
éppen melyik magyar epigon az ügyeletes zseni. Igazából csak Louis Armstrongot
ismertem és szerettem, ő állítólag ekkorra már „eladta magát” a
show-business-nak, „kommersznek” számított a belvárosi úrigyerekek fülében.
Nem értettem a magyar jazzistákat, hogy miért nem a saját zenéjüket
játsszák. Nem állítottam, hogy csak az az „igazi művész”, aki a saját zenéjét
játssza, hiszen ismertem embereket, akik szimfonikus zenét játszottak
világszerte ismert dirigensek keze alatt, de akkor úgy véltem, az a legjobb, ha
mindenki a maga zenéjét csinálja. Ebben pedig én tévedtem. Bármilyen zenét játszani
nagyszerű dolog. Egyáltalán zenélni nagyszerű."
(Földes László: Hobo Sapiens)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése